Interviu Igor Cujba director general S.A. ”Metalferos” pentru Oficial.md
Articol preluat în întregime de pe siteul www.oficial.md
(INTERVIU) Igor Cujba: Noi, echipa managerială a „Metalferos”, avem obiectivul să asigurăm o dezvoltare continuă a întreprinderii
Oficial: Dle Director, acum jumătate de an ați preluat conducerea S.A. ”Metalferos”. Ce v-a determinat să acceptați această funcție?
Igor Cujba: În primul rând, trebuie spus că nu mi s-a propus personal această funcție, s-a organizat un concurs la care au participat câteva persoane. Eu am câștigat concursul și am fot numit în acestă funcție la sfărșitul lunii decembrie 2019.
Dacă m-ați întreba ce m-a determinat să particip la acest concurs, aș răspunde: experiența mea anterioară în domeniul industriei metalurgice.
Oficial: Care au fost primele Dvs. acțiuni în noua funcție?
Igor Cujba: Bineînțeles că m-am ocupat mai întâi de consolidarea echipei de muncă și de îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru angajații întreprinderii. Alt obiectiv principal a fost identificarea de parteneri noi și noi contracte comerciale pe piața europeană. Ne-am propus și o schimbare în ceea ce privește imaginea întreprinderii, oferind disponibilitatea de dialog atât cu mass media, cât și cu alte instituții.
Oficial: Cu ce provocări v-ați confruntat până acum în această funcție?
Igor Cujba: Prima realitate cu care ne-am confruntat, a fost modificarea conjucturii pieței interne de profil, ca urmare a simplificării procedurii de acordare a licenței pentru colectarea și exportul deșeurilor de metale feroase și neferoase. Pe piață au apărut noi agenți economici, a apărut concurența și e clar că a trebuit să schimbăm modalitățile de abordare a relațiilor comerciale cu toți partenerii, atât pe segmentul achizițiilor, cât și pe cel al vânzărilor. În primul rând, a trebuit sa găsim soluții pentru a echilibra pierderile pe care le-a avut întreprinderea în ultimele 5 luni ale anului 2019, timp în care nu a activat aproape deloc.
Altă provocare a fost schimbarea relației comerciale cu cel mai important consumator de deșeuri feroase din regiune – uzina din Râbnița. Negocierile au fost de lungă durată și destul de dure. De aceea, ne-am propus să diminuăm dependența de un singur consumator, pregătind infrastructura întreprinderii și revizuind logistica pentru a putea exporta materie primă și în Turcia.
A treia situație dificilă a fost pandemia de coronavirus, dar asta nu ne privește numai pe noi, ci pe toată lumea, la nivel mondial.
Oficial: Care ar fi cele mai importante reușite ale Dvs. la cârma S.A. ”Metalferos” în aceste luni?
Igor Cujba: Vreau să subliniez că atunci când se vorbește despre reușite, nu este meritul unei singure persoane, oricât de competentă ar fi acea persoană pentru funcția pe care o deține. Este meritul unei echipe și meritul tuturor angajaților, în general.
Necatând la mai multe situații de criză care s-au creat în această perioadă, noi am reușit sa facem următoarele, timp de șapte luni:
- am negociat și încheiat contracte noi cu parteneri europeni;
- am identificat alte direcții de activitate pentru întreprindere, care urmează a fi implementate;
- am reușit sa păstrăm locurile de munca pentru toți angajații, fără să recurgem la reduceri de personal și le-am îmbunătățit condițiile de muncă;
- în scopul asigurarii unui climat sănătos și sigur la locul de muncă, a fost creat serviciul intern de prevenire și protecție în domeniul securității și sănătății muncii;
- am reușit să păstrăm Secția de confecție unde lucrează în jur de 30 de femei, majoritatea fiind soțiile angajaților întreprinderii, prin găsirea de parteneri noi;
- am întreprins un șir de măsuri importante pentru a diminua cheltuielile întreprinderii;
- am implimentat un sistem de management sustenabil, cu scopul de a controla impactul produs de activitatea întreprinderii asupra mediului inconjurător; în acest context, luând în considerare amplasarea S.A. „Metalferos” în vecinătatea nemijlocită a râului Bâc, am construit un colector de acumulare al apelor reziduale;
- am reusit să atenuam la maximum efectele pandemiei asupra activității întreprinderii și asupra angajaților.
Oficial: Care e situația actuală la S.A. ”Metalferos”?
Igor Cujba: Cred că la momentul actual întreprinderea trece printr-o schimbare importantă, ca urmare a situațiilor create nu numai la nivel local, ci și la nivel mondial. Cu toții trecem acum prin niște schimbări majore și trebuie să fim deschiși să le acceptăm și să conștientizăm că, ele vor aduce, probabil, lucruri noi pe termen lung, oricât de dificile ni s-ar părea acum, pe termen scurt.
E o perioadă de tranziție pentru toți, nu numai pentru ”Metalferos”. Obiectivul nostru principal este să păstrăm locurile de muncă pentru toți angajații, în număr de aproape 230 de persoane. În joc sunt peste 200 de familii care depind de veniturile financiare ale acestor persoane, plus că avem angajați care lucrează aici de la începuturi, de aproape 30 de ani și care ar trebui să se pensioneze în cățiva ani. Ar fi o crimă ca aceste persoane să fie lăsate pe drumuri, oricare ar fi destinul de mai departe a întreprinderii.
La momentul actual sunt o mulțime de factori care influențează activitatea întreprinderii ce nu pot fi controlați, iar pandemia e unul dintre ei. Scopul nostru este să asigurăm o continuitate în activitatea întrerprinderii și să generăm un profit.
Oficial: În ce măsură s-a expus pandemia de COVID-19 asupra activității întreprinderii?
Igor Cujba: Bineînțeles că pandemia de COVID-19 ne-a afectat și pe noi, din punct de vedere financiar. Noi am reușit, însă, să ne organizăm destul de promt prin diverse măsuri, începând cu data de 27 februarie 2019, ca să protejăm sănătatea și siguranța personalului și a partenerilor noștri. Timp de 2 luni nu am activat deloc pe unele sectoare de activitate ale întreprinderii, ulterior am început să activăm parțial. Dar, după cum am mai spus, pandemia a fost și este o situație de criză pentru toată lumea, nu numai pentru ”Metalferos” și trebuie să ne asumăm consecințele în mod conștient, făra a recurge la dramatizarea lucrurilor printr-o atitudine de victimism.
Oficial: Cum ați caracteriza, în general, situația de pe piața metalelor din R. Moldova?
Igor Cujba: Personal cred că, actualmente, piața metalelor este în continuă schimbare. Dinamica, însă, nu este una pozitivă. Mai corect ar fi să spun că, este o dinamică imprevizibilă, atât în ceea ce privesc prețurile, cât și volumele.
Cred că toți agenții economici care colecteaza și prelucreaza deșeuri de metale feroase și neferoase, sunt o verigă primara importantă în industria metalurgică. Noi toți suntem direct dependenți de cum evoluează lucrurile pe piața produselor metalice finite. Dacă există cerere la produsele metalice finite, evident că vom avea cerere mai mare pentru materia primă pe care o pregatim, respectiv, vom putea obține și prețuri mai mari. De exemplu: piața construcțiilor este un consumator final al produselor metalice (fier-beton ș.a.). Actualmente, domeniul construcțiilor este în semistagnare și există o cerere foarte mică pentru produsele metalice, respectiv, uzinele metalurgice oferă prețuri mai mici pentru materia primă.
Oficial: Ce perspective vedeți în ceea ce ține de evoluția pieței pe care activați?
Igor Cujba: După cum am menționat mai devreme, perspectivele nu sunt cele mai optimiste, la momentul actual. Însa noi, echipa managerială a ”Metalferos”, avem obiectivul să asigurăm o dezvoltare continuă a întreprinderii, pentru a obține rezultate economico-finaciare în creștere.
Oficial: Cum vedeți evoluția în continuare a S.A. ”Metalferos”?
Igor Cujba: În condițiile actuale este greu să indentific cu certitudine cum va evolua activitatea întreprinderii. Sunt de luat în calcul câteva situații importante:
- nu cunoaștem care va fi dinamica pandemiei de Covid -19;
- starea pieței metalelor este imprevizibilă, în general: sunt în scădere atât piața produselor metalice finite, cât și piața pentru colectarea deșeurilor de metale;
- demonopolizarea și liberalizarea pieței deșeurilor de metale au influențat radical activitatea întreprinderii.
Oficial: Ce obiective aveți pe termen scurt, mediu și lung?
Igor Cujba: Câteva dintre obiectivele pe termen lung sunt următoarele:
- menținerea unor standarde de calitate înalte oferite clienților;
- dezvoltarea unor direcții noi de activitate pentru S.A. „Metalferos”;
- asumarea unei responsabilități ecologice, prin oferirea unui plan de dezvoltare sustenabil al companiei;
- asigurarea unei transparențe instituționale prin comunicarea continuă cu societatea civilă (finanțe, achiziții, investiții, contracte etc.).
Obiective pe termen scurt:
- eficientizarea infrastructurii întreprinderii;
- îmbunătățirea performanţelor logistice;
- diversificarea gamei sortimentale a produselor şi a serviciilor oferite de S.A. “Metalferos”.
© Copyright 2020 – www.metalferos.md – All right reserved